طراحي و بهينه سازي سايت

تفاوت UX و UI در چيست؟

 

طراحي در تمام حوزه ها به يك امر تخصصي تبديل شده است. نرم افزار هاي متعدد در حيطه طراحي ساختمان، معماري و طراحي صنعتي و امروز در طراحي وبسايت ها ايجاد شده اند كه خلاقيت هاي زيادي مي تواند در پروسه طراحي با استفاده از آنها ايجاد كرد. يكي از مفاهيم جديد در حيطه طراحي UI و UX است. 

ما همه اين مكالمات را شنيده ايم، در خيابانهاي از پايتخت هاي فن آوري جهان، بحث‌ هايي در مورد " UX " از يك محصول يا " UI " ضعيف يك وب سايت است .آيا اين يك زبان مخفي است كه هرگز به آن دسترسي نخواهيد داشت؟

خب ، بله به مورد دوم ، اما نه به بقيه . مقاله زير را بخوانيد تا بفهميد كه اين شرايط چه معنايي دارند ، كدام شغل بهتر است يك طراح سايت UX يا يك طراح سايت UI.

UX=/UI

 نامهاي مخفف

افرادي كه شما استراق‌ سمع كرديد در واقع دو حرفه را مورد بحث قرار مي دهند كه با گذشت  چندين دهه و ايده پردازي  براي قرن‌ ها ، توسط صنعت تكنولوژي به عنوان UX و  UI كاربر تعريف مي‌شود . طراحي UX به طراحي واسط كاربر اشاره دارد در حالي كه طراحي UI مسئول طراحي واسط كاربر است. هر دو عنصر براي يك محصول حياتي هستند و با هم كار مي‌كنند . اما با وجود رابطه حرفه‌اي آن‌ها ، نقش‌ها كاملا ً متفاوت هستند و به بخش‌هاي بسيار متفاوتي از فرآيند و نظم طراحي اشاره مي‌كنند . طراحي سايت بيشتر تحليلي و فني است ، طراحي رابط كاربري نزديك‌تر به چيزي است كه ما به آن به عنوان طراحي گرافيك اشاره مي‌كنيم ، هر چند كه مسئوليت ها كمي پيچيده‌تر هستند . قياسي وجود دارد كه من دوست دارم در توصيف بخش‌هاي مختلف يك محصول ( ديجيتال ) استفاده كنم :اگر يك محصول را به عنوان بدنه انسان تصور كنيد ، استخوان‌ها كد را نشان مي‌دهند كه به آن ساختار مي‌دهد . اندام‌ها طراحي UX را انجام مي‌دهند: اندازه‌گيري و بهينه‌سازي در مقابل ورودي براي توابع حمايت از حيات . و طراحي UI ، آرايش بدن - معرفي ، حس‌هاي و واكنش‌هاي آن را نشان مي‌دهد . تجربه كاربر(UX) و رابط كاربر (UI) بعضي از شرايط خجالت آور و سوء استفاده شده در زمينه ما هستند. يك UI بدون UX مانند يك نقاش است كه رنگ را بر روي بوم فاقد انديشه رنگ مي كند؛ در حالي كه UX بدون UI شبيه قاب مجسمه اي است كه هيچ كاغذي در آن نيست. يك تجربه عالي محصول با UX به دنبال UI آغاز مي شود. هر دو براي موفقيت محصول ضروري هستند.

در زير، من تاريخچه ، بحث و تعريف حول هر دوره را به طور دقيق تجزيه و تحليل مي‌كنم . اما اگر به آن‌ها اهميت نمي‌دهيد - براي يك توصيف ساده به انتهاي هر بخش بپريد . و مطمئن شويد كه از آمار حرفه‌اي زير آن غفلت نمي‌كنيد .

طراحي تجربه كاربر(UXD OR UED)

طراحي تجربه كاربر اولين راه براي طراحي محصولات است .

همانطور كه در ويكي‌پديا يافت مي‌شود :

طراحي تجربه كاربر (UXD يا UED )فرآيند افزايش رضايت مشتري و وفاداري با بهبود قابليت استفاده، سهولت استفاده و لذت ارائه شده در تعامل بين مشتري و محصول است.روشن است، درست است؟ خوب ، ممكن است بلافاصله به اين نكته توجه كنيد كه با وجود آنچه كه من در معرفي به آن اشاره كردم تعريف هيچ اشاره اي به تكنولوژي، بدون اشاره به ديجيتال ندارد و در بهترين حالت مبهم است. اما مانند همه حرفه ها، فرايند را فقط از چند كلمه غيرممكن مي كند. برخي سردرگمي ها در تعريف واژه به خاطر جديد بودنش است . دون نورمن ، يك متخصص علوم شناختي و يكي از بنيان گذاران گروه مشاوره طراحي گروه نورمن نيلسن ، با اختراع اين عبارت در اواخر دهه ۱۹۹۰  اعلام مي‌كند كه " تجربه كاربر شامل تمام جنبه‌هاي تعامل كاربر نهايي با شركت ، خدمات و محصولات آن است ." اين بدان معني است كه صرف نظر از محيط آن، UX Design شامل هر گونه تعامل بين يك مشتري بالقوه يا فعال و يك شركت است. به عنوان يك فرايند علمي مي توان آن را به هر چيزي، چراغ هاي خياباني، اتومبيل ها و غيره اعمال كرد. با اين حال! عليرغم اصطلاح علمي، استفاده از آن از زمان آغاز به كار تقريبا به طور كامل در زمينه هاي ديجيتال بوده است؛ يك دليل قابل بحث براي اين است كه صنعت در طول زمان اختراع اصطلاح، فوران كرد. يكي ديگر از دلايل قابل بحث كه اين بود كه فقط يك راه فريب دهنده براي اصلاح يك عمل است كه تا كنون براي صدها سال وجود داشته است به نام "تحقيقات بازار"؛ طراحان و طراحان عاشق فانتزي هستند. اما گيج نشويد، طراحي تجربه كاربر يك كار تحقيق بازار نيست. اگر چه اين كار از بسياري از تكنيك‌هاي مشابه براي دستيابي به هدف نهايي پيچيده استفاده مي‌كند : ساختار ، تحليل و بهينه‌سازي تجربه مشتري با يك شركت و محصولات آن . اگر هرگز تجربه كاربر را در عمل نديده ايد ، از اين واژه در كار استفاده نكنيد ، هنوز هم دشوار است تصور كنيد كه طراحان تجربه چه كاري انجام مي‌دهند . در CareerFoundry ما يك مسير UX را توسعه داديم كه بر فرايندي تمركز مي‌كند كه من براي نشان دادن اين حرفه از آن استفاده خواهم كرد.

ice

اينجا يك نمونه از يادداشت‌هاي يك طراح UX وجود دارد .هدف از آن توسعه محصولات ديجيتال است ، اما تئوري و فرآيند مي‌تواند به هر چيزي اعمال شود :

استراتژي و محتوا :

  • تحليل رقيب
  • تحليل مشتري
  • ساختار / استراتژي محصول
  • توسعه محتوا

نمونه‌سازي :

  • آزمايش / تكرار
  • برنامه‌ ريزي توسعه

اجرا و تجزيه و تحليل:

  • هماهنگي با طراح رابط كاربر
  • هماهنگي با توسعه دهنده
  • پي‌گيري اهداف و ادغام
  • تحليل و تكرار

بنابراين يك بازارياب ، بخشي از طراح پروژه ، نقش UX پيچيده ، چالش برانگيز و چندوجهي است . شما مي‌بينيد كه تكرار محصول ،  هم به آناليز و يا آزمايش هم به نمونه سازي متصل است ، اما در واقع شما آن را بين هر يك از موارد ديگر در ليست قرار داده‌ايد . در نهايت ، هدف ، اتصال اهداف كسب‌ وكار به نيازهاي كاربر از طريق يك فرآيند آزمون و پالايش براي آن است كه انتظارات هر دو طرف رابطه را برآورده ‌سازد .

در نتيجه :

  • طراحي تجربه كاربر، فرايند توسعه و بهبود تعامل با كيفيت بين يك كاربر و تمام جنبه هاي يك شركت است.
  • طراحي تجربه كاربر ، مسئول دستيابي به فرآيند تحقيق، تست، توسعه، محتوا و نمونه برداري براي تست نتايج كيفي است.
  • طراحي تجربه كاربر، در تئوري عمل غير ديجيتالي (علم شناختي) است، اما عمدتا توسط صنايع ديجيتال استفاده و تعريف شده است.

درسي كه بايد در اينجا ياد گرفت اين است كه اگر شما به جامعه‌شناسي ، در علوم شناختي ، در افراد و در محصولات عالي علاقه داريد ، تجربه كاربر يك مكان خوب است ؛ اما اگر شما اين اصول را درك كنيد و بيشتر متمايل به بصري باشيد ، ممكن است به برادر آن نگاه كنيد : طراحي واسط كاربر .

UI

طراحي رابط كاربر(UX)

اگر به پست‌هاي كاري براي طراحي واسط كاربر (UI) نگاه كنيد ، اغلب تفسيرها از اين حرفه را پيدا مي‌كنيد كه شبيه به طراحي گرافيكي هستند . گاهي اوقات توسعه نيز به طراحي علامت‌ گذاري ، و حتي توسعه نهايي جلو بسط پيدا مي‌كند .

اگر شما به تعاريف متخصص طراحي رابط كاربر(UX) نگاه كنيد، اغلب توصيفاتي خواهيد يافت كه در طراحي تجربه كاربر يكسان هستند. حتي با اشاره به تكنيك هاي ساختاري مشابه.

پس كدام يك درست است ؟ پاسخ غم‌انگيز اين است : هيچ كدام.

اما هر دو به هم نزديك هستند . طراحي سايت حرفه اي واسط كاربر مانند طراحي تجربه كاربر يك نقش چند جانبه و چالش برانگيز است . آن مسئول انتقال يك محصول ، تحقيق ، محتوا و چيدمان يك محصول جذاب ، هدايت‌كننده و واكنشي براي كاربران است . همچنين حوزه‌اي است كه برخلاف UX يك حرفه ديجيتال است ، طبق تعريف فرهنگ لغت .

بياييد نگاهي سريع به مسئوليت‌هاي طراح رابط كاربر بيندازيم :

نگاه كنيد و احساس كنيد:

  • تجزيه و تحليل مشتري
  • تحقيقات طراحي
  • نام تجاري و توسعه گرافيك
  • راهنماي كاربر / داستان خط

پاسخگويي و تعامل:

  • نمونه سازي  UI
  • تعامل و انيميشن
  • سازگاري با تمام اندازه صفحه نمايش دستگاه
  • پياده سازي با توسعه دهنده

به عنوان يك طراح تصويري و تعاملي ، نقش رابط كاربر براي هر رابط ديجيتالي و براي مشتريان يك عنصر كليدي براي اعتماد به يك برند حياتي است . در حالي كه خود برند هرگز تنها مسئوليت طراح رابط كاربر را برعهده نگرفته است ، ترجمه آن به محصول بستگي دارد.

در نتيجه:

  • طراحي رابط كاربري مسئول انتقال نقاط قوت و دارايي هاي برند به يك رابط محصول است تا بهترين تجربه كاربر را افزايش دهد.
  • طراحي رابط كاربر فرآيند بصري هدايت كاربر از طريق رابط كاربري محصول از طريق عناصر تعاملي و در همه اندازه / سيستم عامل است.
  • طراحي رابط كاربري يك زمينه ديجيتالي است كه شامل مسئوليت همكاري و كار با توسعه دهندگان يا كد مي شود.

يا در شرايط مشابه، طراحي UI يك محصول را توليد مي كند: پوست - نمايش بصري / گرافيكي محصول است. احساسات - واكنش پذيري محصول و تعامل در پاسخ به ورودي كاربر و يا محيط هاي صفحه نمايش هاي مختلف. و آرايش - راهنمايي ها، راهنمايي ها و دستورالعمل هاي محصول است كه بصري كاربران را از طريق تجربه خود هدايت مي كند.

UI  در طراحي سايت صنعتي / UI  در طراحي سايت خبري

دليل نوشتن اين مقاله :

مايلم به سرعت انگيزه‌هاي پشت اين پست را بيان كنم . اول اينكه ، به نظر مي‌رسد نياز روشني براي مقاله‌ هاي بيشتري از اين نوع وجود دارد چون من تعدادي متخصص را ديدم كه به طور عمومي تفاوت‌هاي طراحي UX و  UI را تعريف مي‌كنند. همان طور كه بارها و بارها گفته‌ام ، زمينه‌ها سردرگم هستند. اميد من اين است كه مبتدي يا متخصص ، شما مي‌توانيد چيزي دور از اين مقاله برداريد و آن را با ديگران شريك شويد كه به اندازه افرادي كه پست شغلي را مي‌نويسند ، گيج مي‌شوند . دوم ، اگر شما به يادگيري هم يا هر دوي اين رشته‌ها علاقه‌مند باشيد ، اميدوارم اين تعريف آن‌ها به اندازه كافي روشن باشد كه شما تصميم بگيريد با آن شروع كنيد ، يا اينكه ممكن است براي شما به عنوان يك حرفه آينده جذاب‌تر باشد .اما بالاخره ، براي تحريك مكالمه نيز مهم است . كم‌ترين شكي نيست كه در اين مورد بحث و جدل وجود دارد. من ذاتا ً اميدوارم كه برخي از خوانندگان دوست‌داشتني با من مخالفت كنند و شما آن را در انظار عمومي بيان كنيد . اگر صنعت ما گيج كننده است ، وظيفه ما است كه آن را كنترل كنيم.

اگر خواستيد كه براي طراحي سايت شركتتان اقدام كنيد پيشنهاد مي كنم ابتدا تفاوت هاي بنيادين ميان طراحي سايت شركتي و طراحي سايت فروشگاهي را مطالعه كنيد. 

من در مطالب آينده سعي مي كنم در خصوص تبليغات در گوگل ادوردز و همچنين سئو مطالبي را برايتان منتشر كنم. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۸:۰۲ توسط:نيما موضوع: